9 feb 2005

Nieuws

Glas wijn beter voor het hart dan een pilsje

  Algemeen
13 0

Deense onderzoekers komen tot de conclusie dat wie gematigd alcohol drinkt minder kans loopt op hartaandoeningen dan mensen die geen alcohol drinken. Daarbij is een glas wijn beter dan een pilsje.

De onderzoekers doorliepen stapels bestaand onderzoek om tot hun conclusies te komen. Ook de levensverwachting van matige drinkers ligt hoger dan die van niet-drinkers en veel-drinkers, zo blijkt uit hun studie.

Wijndrinkers scoren daarbij beter dan bierdrinkers. De onderzoekers weten niet zeker of dit daadwerkelijk door de drank zelf wordt veroorzaak. Wijndrinkers zijn over het algemeen welvarender dan bierdrinkers en eten en drinken over het algemeen gezonder. Dat kan een belangrijke rol spelen in de onderzoeksresultaten.

door Richard Kok 9 feb 2005 laatste update: 9 feb 2005