25 jan 2005

Nieuws

Beetje drinken houdt diabetes op afstand


Matige drinkers hebben minder kans op ouderdomssuikerziekte. Bij twee of drie glazen voor mannen en een à twee voor vrouwen blijkt dat zij 30 procent minder risico lopen dan mensen die geen of mensen die juist veel alcohol drinken.

Dr. L. Koppes van het VU medisch centrum in Amsterdam stelt dat woensdag tijdens een symposium in Maastricht. Met TNO onderzocht Koppes alle studies naar de relatie tussen alcoholconsumptie en de kans op diabetes. TNO organiseert het symposium tijdens de Horecavakbeurs.

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van een paar glazen alcohol per dag in een gezonde levenstijl past. Volgens een artikel in de New Engeland Journal of Medicine vorige week dat bij matige drinkers ook het risico op afname van denkkracht lager is dan niet-drinkers of excessieve drinkers. Door het glaasje zou de bloedtoevoer naar de hersenen worden verbeterd.

door Vivie Brandligt 25 jan 2005 laatste update: 25 jan 2005